De opmaak (lay-out) van een geboortekaartje
Onder opmaak (vaak ook met het van het Engels afgeleide lay-out aangeduid) wordt verstaan hoe de opbouw van een (grafisch) ontwerp er visueel uit ziet. Het gaat dan om het lettertype, de positie op de pagina, de indeling in kolommen, waar de afbeeldingen staan, enzovoorts.
Onder meer bij drukwerk en bij webpagina's is de opmaak belangrijk. Een goede opmaak zorgt ervoor dat de informatie gemakkelijk te herkennen en te lezen is. Gedrukte media (kranten en tijdschriften) worden opgemaakt met behulp van DTP. |
Met het woord opmaak wordt ook de afdeling in een drukkerij aangeduid waar het opmaken en vormgeven plaatsvindt. Ook de tekstcorrectie wordt er uitgevoerd.
|
LettertypesHet lettertype van een tekst zegt heel veel over het soort tekst. Een lettertype, ook wel aangeduid met de Engelse term font. Een font kan ook andere symbolen bevatten of geheel daaruit bestaan, zoals in het geval van wiskundetekens. Veel tekstverwerkers geven de gebruiker de mogelijkheid verschillende lettertypen te kiezen, zoals Times New Roman, Calibri, Helvetica, Arial of Courier.
Lettertypes met en zonder schreven
Schreefloos (Engelse benaming: sans serif) is de aanduiding voor een lettertype zonder schreven, dus zonder de dunne dwarsstreepjes aan de boven- en de onderkant van de letter. Een bijkomend kenmerk van schreefloze letters is de dikte van de letter: die is overal ongeveer gelijk, terwijl de (meeste) schreefletters in hun oplopende en dalende bochten geleidelijk van dun naar dikker en weer naar dun verlopen.
Voorbeelden lettertypes met schreven zijn Courier en andere schrijfmachineletters. Een bekend schreefloos lettertype is Helvetica, dat model stond voor heel wat imitaties, zoals Swiss en Arial. Bijzonder in dit opzicht is Comic Sans: een informeel schreefloos lettertype dat er toch uitziet als een script (handschrift) en zowel veel gebruikers als tegenstanders heeft. |